Latvijas mežs – vieta, kur mācīties!

6.a klases skolēni kopā ar dabszinības skolotāju Oksanu Ostrovsku un klases audzinātāju Žannu Olehnoviču devās uz Latgales  novada Kalupes pagastu, lai piedalītos LVM meža apsaimniekošanas norišu demonstrācijā ‘’LVM Meža ekspedīcija’’.

Gatavojoties šai ekspedīcijai, skolēni kopā ar dabaszinību skolotāju Oksanu Ostrovsku apguva LU Starpnozaru izglītības inovāciju centra un LVM kopīgi veidoto mācību stundu par meža nozīmi un kopšanu Latvijā, kā arī iepazina interaktīvo meža apsaimniekošanas ciklu, bet audzināšanas stundā noskatījās video par AS “Latvijas valsts meži” darbību “Mežs cilvēkiem”.

Skolēni uzzināja, kā skolā iegūtās zināšanas ir izmantojamas ikdienas dzīvē, apzinājās cilvēka ietekmi uz meža ekosistēmu, veica praktiskus un radošus uzdevumus, veidoja izpratni par mežu saglabāšanu nākamajām paaudzēm.

Ekspedīcijas sākumā plkst.09. 30 visiem tika izdalītas darba burtnīcas, un sākās spraigs un ārkārtīgi interesants darbs, kas ilga 3 stundas. Mežā skolēni izzināja 10 tematiskās pieturas.

  1. Atklājam koksnes produktus: speciālisti kopā ar skolēniem pārrunāja, kur ikdienā lietojam koksni un vai koksnes produkti var aizstāt naftas produktus.
  2. Skaitām kokus: skolēni mācījās, kā aprēķināt koku skaitu hektārā un kā noteikt, vai mežs ir veiksmīgi atjaunots. 
  3. Kopjam jaunaudzes: skolēni uzzināja, cik ātri aug mežs, kāpēc mežs ir jākopj un kā to darīt.
  4. Aizsargājam mežu: speciālists stāstīja un demonstrēja, kā nodrošinām dabas daudzveidību mežā un kā aizsargājam mežu no dažādiem postījumiem. Skolēni lieliski atpazina, kas ir izraisījis dažādus koka bojājumus, vai tas ir bijis dzīvnieks, dabas parādība vai kukainis.
  5. Atpūšamies dabā: skolēni vēlreiz pārrunāja, kas ir dabai draudzīga atpūta un kādas vēl cilvēku darbības ietekmē meža ainavu.
  6. Iepazīstam meža zinātni: skolēni uzzināja, kas ir selekcija un kā ātrāk izaudzēt augstvērtīgu mežu, praktiski mācījās, kā izvēlēties sēklas kokus, kā noteikt, cik skāba ir meža augsne. Pašiem vajadzēja veikt eksperimentus ar lakmusa papīriņiem, nosakot augsnes paraugu skābuma līmeni.
  7. Mērām koku augstumu: skolēni noteica augstumu augošam kokam ar vienkāršiem paņēmieniem, izmantojot matemātiku.
  8. Nosakām koku vecumu: skolēni noteica vecumu augošiem kokiem, atkārtoja, ko stāsta koku gadskārtas un kā pieņemt lēmumu par laiku ražas novākšanai.
  9. Retinām mežu: skolēni pārrunāja, ko iegūstam no meža retināšanas un praktiski izvēlējās starp kokiem  “vinnētājus un zaudētājus”.
  10. Būvējam zaļi: pēdējā pieturā skolēni, pašu spēkiem, no koka dēļiem bez naglu palīdzības, visiem kopā sadarbojoties, uzbūvēja pašnesošo Leonardo da Vinči tiltu un devās tam pāri, lai pārliecinātos par tā izturību

Pēdējā pieturā bija iespēja uzcept desiņas, un tad jau vajadzēja doties mājupceļā.

Vēl jāpaveic mājasdarbs – līdzi iedotajā paraugā jānosaka koka vecums.

Skolēni atzina, ka ekspedīcija bija interesanta un izglītojoša.

Paldies par skaisto, iespaidiem bagāto dienu LVM darbiniekiem, kas vienkāršā veidā mums atklāja sarežģītos mežā notiekošos procesus!

Informāciju sagatavoja: dabaszinības skolotāja  Oksana Ostrovska un 6.a klases audzinātāja  Žanna  Olehnoviča

Informācija mājaslapā ievietota – 16.09.2025