Daugavpils Marka Rotko mākslas centra muzejnodarbību šonedēļ apmeklēja 3.c klases skolēni, kuras laikā bērni apskatīja dažādu mākslinieka darbus, mēģināja izprast un salīdzināt dažādus mākslas stilus – reālismu un abstrakcionismu, kā arī darbojās radošā darbnīcā “Manas vasaras grāmatas vāks”.
Nodarbība tika organizēta kā radošs ceļojums gleznas pasaulē. Sākumā skolēni aplūkoja dažādu mākslinieku darbus, kas pārstāvēja gan reālisma virzienu, gan abstrakto mākslu. Izglītojošā gida pavadībā bērni mācījās atšķirt stilus, pamanīt detaļas un uzdot sev jautājumu: “Ko šis darbs man stāsta?”
Reālisms bērniem tika paskaidrots kā mākslas stils, kurā cenšas attēlot pasauli tādu, kāda tā ir – ar skaidrām kontūrām, atpazīstamiem tēliem un ikdienas dabas ainām. Skolēni apskatīja gleznas, kurās attēloti dabas skati – viss pazīstams, saprotams un tuvs.
Savukārt abstrakcionisms, kuru pārstāvēja arī pats Marks Rotko, bērniem tika atklāts kā māksla, kas nerunā tieši, bet aicina just un domāt. “Šeit svarīgāk par to, ko redzam, ir tas, ko izjūtam,” paskaidroja nodarbības vadītājs. Bērni redzēja gleznas, kurās dominē krāsu laukumi, formas bez konkrēta attēla, un tika aicināti aprakstīt savas emocijas – vai šī glezna ir mierīga vai nemierīga, gaiša vai tumša, draudzīga vai noslēpumaina, kādi tēli ir saskatāmi?
Nodarbības noslēgumā bērni paši veidoja savus darbus. Radošie abstrakcionisma darbi ievirzīja domas vasarā, lika domāt, kā uzzīmēt to, ko jūtu, ja nezinu, kā tas izskatās? Domu brīvība viņus aizrāva.
Rotko muzeja darbinieki atzīst, ka šādas nodarbības ne tikai palīdz bērniem izprast mākslu, bet arī attīsta viņu spēju domāt radoši, izteikt sevi un cienīt dažādus skatījumus uz pasauli.
Māksla nav tikai tas, ko redzam – tā ir tas, ko domājam, jūtam un atklājam sevī. Un Rotko muzejs ir vieta, kur šis ceļojums var sākties.
Paldies projektam “Skolas soma” par radīto iespēju izzināt un izjust mākslas daudzveidību!
Rakstu sagatavoja 3.c klases audzinātāja Santa Belousova.
Informācija mājaslapā ievietota – 30.05.2025